Van servers naar services

Van servers naar services

ICT trends ontwikkelen zich in golven. Van outsourcen, naar insourcen, naar toch weer outsourcen. Van servers in de eigen meterkast, naar servers in de cloud, naar toch weer wat terughalen. Zo blijft u bezig. Zo zie ik ook op de werkplek een nieuwe trend terugkomen, ingegeven door hoe we moderne applicaties zoals Teams willen gebruiken. Hadden we eerst allemaal krachtige pc’s op de werkplek, werden dit later eenvoudige laptops of zelfs thin clients om mee in te loggen op een Terminal Server, zien we nu langzaam de rekenkracht weer terugkomen op de gewone werkplek.

Online vergaderen veroorzaakt een stroomversnelling

Dit proces wordt nu versneld omdat we steeds meer online aan het vergaderen zijn geslagen, en dat streamen van video en geluid trekt nogal een wissel op de huidige cloudplatforms. Dus is het beter om dat lokaal te blijven doen, maar dan moet de PC dat wel aan kunnen. Ook zien we dat Microsoft een grote omslag aan het voorbereiden is voor hoe we applicaties in Windows gaan afnemen. Want ook in Windows zal er steeds meer een app-store achtig model komen zoals u dat kent van uw smartphone.

De toekomst van Windows is er één waarin u een krachtige laptop of PC hebt, die verbonden is met een stuk beheersoftware van uw werkgever (Bijvoorbeeld Microsoft InTune). U kiest straks zelf welke apps uit de Microsoft app store u wilt gaan gebruiken. Microsoft noemt dit in de wandelgangen de “cloud pc” of “Windows Reunion”. De beheersoftware zorgt dat op de achtergrond, als u een applicatie installeert, alle rechten en instellingen goed worden gezet conform de eisen van uw organisatie. De geïnstalleerde applicatie haalt daarbij veelal zijn data uit cloudsystemen, zoals Microsoft 365, of een andere softwareleverancier waar u zelf kiest met welke applicatie u die data inziet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het DMS: data in een DMS als ons eigen DMSforLegal kan naast via SharePoint ook vanuit Teams gebruikt kan worden. Het uitzicht is hetzelfde, maar u kiest door welk raam u naar de wereld wilt kijken.

Keuzevrijheid maakt techniek minder belangrijk

Omdat we overgaan van applicaties die op een specifiek platform moet draaien, naar een systeem waarbij u zelf veel meer keuze vrijheid krijgt, wordt technische specificaties opeens minder belangrijk. Het gaat, eigenlijk net als nu bij de keuze voor een cloudprovider, niet meer om hoe snel of hoe groot uw volgende ICT-omgeving is maar om welke services u kunt gaan gebruiken om uw werk zo goed mogelijk te doen. Het gaat niet meer om het ijzer, maar om het resultaat. U zult langer bezig zijn met het uitonderhandelen van de SLA, dan met het bespreken van de technische randvoorwaarden. Mede omdat technologie zo snel standaardiseert en er al zoveel kan, gaat het nu met name om de randvoorwaarden en de contractuele zaken. En laat dat voor u als jurist natuurlijk nou net uw expertise zijn.

3 jaar vooruit kijken

In de praktijk zie ik dat het voor kantoren bijna niet te doen is om qua technologie verder dan drie jaar vooruit te kijken. En dat is maar goed ook, want dat is ongeveer de levenscyclus van een gemiddelde werkplek of software oplossing. Er veranderd in drie jaar zoveel qua mogelijkheden dat het bijna niet te doen is verder vooruit te plannen omdat je daarmee het risico op een zogenaamde lock in creëert. Daarbij zit u zo vast in een technische keuze uit het verleden dat overstappen steeds lastiger wordt. Door niet meer te oriënteren op technische mogelijkheden, maar te richten op serviceniveaus (en exit-strategieën) maakt werken in de cloud, en met in de toekomst dus steeds meer cloud gebaseerde applicaties, uw organisatie een stuk flexibeler als het gaat om ICT.

Neemt u van mij aan, over drie jaar ziet uw ICT-landschap er compleet anders uit dan vandaag. U kiest dan niet uw volgende server, maar uw volgende cloud. Met nieuwe manieren van werken, nieuwe manieren van applicaties en data gebruiken en een stuk meer keuzevrijheid.

Meer weten over cloud services zoals Microsoft 365 voor uw organisatie? Download ons whitepaper: Microsoft 365 voor de juridische praktijk

Auteur: Bart van Wanroij – Managing Director Epona Legal

Dit artikel is ook gepubliceerd in het Lexxyn Groep magazine Legal&Tech editie 2. Het volledige magazine kunt u hier lezen.

POST TAGS: